Booking av møterom i Teams

Har du lurt på hvorfor du ikke finner noen av møterommene dine i Microsoft Teams?

Grunnen til at ikke alle rom dukker opp i Teams er at Microsoft ønsker at du selv kontrollerer hvilke rom som kan bookes til Teams møter.
I dag skal jeg forklare steg for steg hvordan du selv kan gjøre dette.

Bildet under ser du hvordan plasseringen i Teams ser ut før du har lagt til rom.

Vi ønsker å kunne velge lokasjon og deretter alle møterommene vi har på denne lokasjonen som i bildene under.

Hva må du gjøre for å få til dette?

  1. Start med å lage rom fra admin grensesnittet i din M365 tenant.
  2. Lag en distribusjonsliste fra Exchange Online admin (Veldig viktig at det er en distribusjonsliste)
    Navnet på listen blir vist som lokasjon i Teams. (f.eks Oslo)
  3. Last ned powershell for Exchange online. Denne finner du i Exchange online admin panelet under “hybrid” OBS! du må bruke Edge eller IE for at dette skal virke. (denne powershell modulen støtter MFA)

PowerShell

Etter du har startet powershell, begynn med å koble deg til din M365 Tenant

Connect-EXOPSSession -UserPrincipalName bruker@domene.no

Etter du har koblet deg til, benytter du følgende kommando for å gjøre om distribusjonslisten til en Romliste.

Set-DistributionGroup -Identity "Oslo" -RoomList

Vent 5 minutter å vips, du kan du booke rom direkte fra Teams.